استانبول رو بشناس، تنگه بسفر کجاست ؟

استانبول رو بشناس، تنگه بسفر کجاست ؟

یکی از جاذبه های توریستی شهر استانبول تنگه بُسفُر یا بُسفُروس (  Bosporus ) است. این تنگه هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ تاریخی و تفریحی برای توریست ها بسیار جذاب است. علاوه بر تفریحات جذاب و مکان های تاریخی، املاک مشرف به تنگه بسفر جزو گران ترین ملک ها در ترکیه هستند. شناخت این تنگه و مناطق اطراف آن برای کسانی که میخواهند در استانبول ملک خریداری کنند لازم است. در این مقاله در مورد واقعیت های جالب در مورد تنگه بسفر خواهید خواند همچینین به طور خلاصه در مورد تاریخ این تنگه توضیح میدهیم و شیوه دسترسی با مترو و متروبوس را به این منطقه توضیح میدهیم. با شرکت تجاری و ملکی صراف اوغلو همراه باشید.

 

تنگه بسفر Bosporus استانبول

تنگه بسفر یک کانال آبی است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل میکند (در تصویر پایین ببینید). اگر به طور کامل تری بخواهیم از اهمیت جغرافیایی تنگه بفسر صحبت بکنیم باید بگوییم که: بسفر به عنوان یک آبراه دریایی، به طور خاص دریای سیاه را به دریای مرمره و از آنجا به دریای اژه و دریای مدیترانه از طریق داردانل متصل می کند. همچنین دریاهای مختلف را در امتداد مدیترانه شرقی، بالکان، خاور نزدیک و اوراسیا غربی به هم متصل می کند. بنابراین، بسفر امکان اتصال دریایی از دریای سیاه تا دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس از طریق جبل الطارق، و به اقیانوس هند از طریق کانال سوئز را فراهم می کند و آن را به یک آبراه بین المللی بسیار مهم، به ویژه برای عبور کالاهای ورودی از روسیه تبدیل می کند.جالب ترین نکته در مورد تنگه بسفر جدا کردن دو قاره از یکدیگر است. سمت شرق تنگه بسفروس قاره آسیا و سمت مغرب آن قاره اروپا است. این تنگه یا آبراهه، تنگ ترین آبراهه دنیاست و از این تنگه برای کشتیرانی و مرودات بین المللی استفاده میشود. روی تنگه بسفر دو پل ساخته شه است که در واقع دروازه آسیا و اروپاست. این تنگه 32 کیلومتر طول دارد و عرض آن متغیر است. عمق این تنگه بین 13 تا 124 متر است.

 

تنگه بسفر کجاست ؟

تنگه بسفر در شمال غربی ترکیه، در استانبول قرار دارد.

تنگه بسفر در کدام کشور است ؟

این آبراه مهم در کشور ترکیه قرار دارد.

مالکیت تنگه بسفر

مالکیت این تنگه در اخیار کشور ترکیه است.

 

مناطق اطراف تنگه بسفر

در استانبول تراکم جمعیت در اطراف تنگه بسفر بسیار بالاست. همچنین به دلایل مختلف گرانترین ملک ها و خانه ها در کرانه این تنگه واقع شده اند. منطقه ساریر، بشیکتاش، بی اوغلو و فاتیح در قسمت اروپایی استانبول و در کرانه تنگه واقع شده اند که گفته میشود بشیکتاش گرانترین و لوکس ترین خانه ها را در ترکیه دارد. در بخش اسیایی استانبول مناطق اوسکودار و بیکوز در کنار تنگه قرار دارند. از گذشته هم این مناطق پر جمعیت بوده اند و ماهیگران زیادی در آنجا زندگی میکرده اند.

 

 

دیدنی های تنگه بسفر

در اطراف تنگه بسفر مکان های تاریخی زیادی وجود دارد همچنین رستوران ها و اغذیه فروشی های کنار خیابان هم مورد توجه توریست ها هستند. در ساحل بسفر عمارت های قدیمی قرار دارند که برخی برای بازدید گردشگران مرمت شده اند. بسیاری از yaliı (عمارت‌های کنار آب) که در امتداد سواحل بسفر در دوره عثمانی ساخته شده‌اند. املاکی که هنوز شکل اصلی خود را حفظ کرده اند، جزو گران ترین املاک و مستغلات در ترکیه هستند، اگرچه متأسفانه بسیاری از آنها به دلیل زمان، آب و هوا و آتش سوزی از دست رفته اند. قدیمی ترین یالی در سواحل اروپایی بسفر، شریفلر یالی در امیرگان است که در قرن هجدهم ساخته شد و مدتی به شریف ها، حاکمان موروثی مکه تعلق داشت.

اکثر یالی ها در اصل درست روی لبه آب می نشستند و دارای اسکله ها و بندرهای خصوصی بودند که می توانستند قایق ها را در آنجا نگهداری کنند. در سواحل آناتولی، برخی از یالی ها هنوز درست در کنار آب هستند، اما در سواحل اروپا، اکثر آنها اکنون پشت جاده ساحلی ساخته شده در زمین های احیا شده ایستاده اند.

 

یالی احمد راسیم پاشا

یالی های اولیه معمولاً دارای دو بخش اصلی بودند: سلملیک که محل عمومی و قسمتی از خانه بود که مردان استفاده می کردند و حرملیک که بخش خصوصی خانه بود که مخصوص زنان و خانواده بود. اینها خانه های مجلل ثروتمندان بود و برخی با حمام های خصوصی خود (حمام های ترکی) می آمدند.

 

میراث مصر

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، خانواده سلطنتی مصر علاقه زیادی به بسفر داشتند و اغلب تابستان های خود را در سواحل آن می گذرانند. آنها میراثی از ساختمان‌های زیبا در یا مشرف به سواحل آن، از جمله ساختمان در ببک که اکنون کنسولگری مصر و ویلای خدیو در بالای تپه بالای چوبوکلو را در خود جای داده است، به جای گذاشتند.

 

  • کاخ دولماباغچه
  • قلعه روملی حصار استانبول
  • پل معروف بسفر
  • برج دختر استانبول
  • برج گالاتا استانبول
  • آکواریوم معروف استانبول
  •  مسجد اورتاکوی

 

دسترسی به این تنگه

برای دسترسی به تنگه بسفر می توانید از تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده کنید. اما آسانترین راه استفاده از مترو است. برای این کار می توانید ابتدا در ایستگاه متروی تکسیم سوار مترو شوید و به کاباتاش بروید. در این ایستگاه پیاده شده و با تراموای خط T1 به ایستگاه Eminunu بروید. همچنین می توانید با خط ۴۲ به ایستگاه بشیکتاش بروید و حدود ۱۵ دقیقه تا اورتاکوی پیاده روی کنید.

 

 

قیمت خانه در تنگه بسفر استانبول

همانطور که پیش تر گفتیم این منطقه یکی از مناطق گران در استانبول است. محله ببک در منطقه بشیکتاش استانبول لاکچری ترین منطقه ترکیه است که بسیاری از بازیگران و افراد مشهور ترک در این محله زندگی میکنند. اما در مناطق دیگر هم شما میتوانید خانه هایی را انتخاب کنید که نمایی ا بسفر استانبول داشته باشند. برای این موضوع با مشاورین ما در مجموعه صراف اوغلو تماس بگیرید تا به صورت کامل و رایگان املاکی با بودجه شما و در منطقه دلخواه شما پیشنهاد بدهیم.

نظرات

  • نظری ثبت نشده است.

ثبت نظر

جدید ترین املاک

مشاوره رایگاه برای مهاجرت و خرید ملک

درمورد خرید ملک،خودرو،سرمایه گزاری و یا مهاجرت به ترکیه سوالی دارید؟

Call Watsapp instagram